Dit onderwerp kan als schokkend worden ervaren door de foto’s.

Afgelopen jaar was de Stichting Indische Documenten uitgenodigd om een uitvaart ceremonie mee te maken op Bali.
Eerst waren we huiverig maar de nieuwsgierigheid won het en wij wilden de familie van de overledenen niet voor het hoofd stoten en waren wij eigenlijk ook vereerd dat we uitgenodigd waren bij deze bijzondere ervaring.
SID legt eerst uit wat deze ceremonie inhoudt.

Balinese Ceremonie Ngaben of Ceremonie van de crematie, wordt uitgevoerd in Bali om de overledene te sturen naar het volgende leven. Het lichaam van de overledene zal worden geplaatst alsof hij/zij slaapt, en de familie blijft om de behandeling van de overledene voort te zetten alsof hij/zij slaapt. Geen enkele traan wordt gelaten, omdat de overledene niet overleden is maar zal reïncarneren en op zoek gaat naar zijn of haar laatste rust in Moksha (bevrijden van de reïncarnatie cyclus en de dood).

De juiste dag van de Ngaben ceremonie is altijd een kwestie van geld en of een specialist te tijd heeft op de ceremonie dagen. Op de dag van de ceremonie, is het lichaam van de overledene geplaatst in een doodskist. Deze kist wordt geplaatst in een sarcofaag wat lijkt op een buffel (Lembu) of een tempelstructuur (Wadah) uit papier en hout. De buffels of tempelstructuur zullen allen worden uitgevoerd tijdens de crematie in een processie. De stoet Ngaben loopt niet in een rechte lijn, tijdens het lopen kan de stoet zomaar in één keer rond draaien of in een s bewegingen gaan lopen. De achterliggende gedachte is dat de boze geesten verward raken en ze niet meer in de buurt van de overledene kunnen komen .Ngaben is een van de belangrijkste ceremonies in Bali. Omdat het menselijk lichaam bestaat uit 10 basiselementen. Eén  van de 5 elementen noemen we  Maha Butha of de  vijf macrokosmos element: Pertiwi (bodem), APAH (water), Teja (vuur), Bayu (lucht) en Akasa (ether of de ruimte). En de andere 5 herinneringen elementen noemen we Tan Matra. Welke van de vijf elementen die van invloed zijn ons van ons bestaan , bestaat uit: Ganda (uit de neus of geur), Rasa (van de tong), Rupa (van de ogen) , Sparsa (uit de huid zin), Sabda (uit de oren).

Nadat iemand gecremeerd is , is er nog een andere stap, omdat de atman of geest nog aanwezig zijn , zijn er  nog andere delen van het element dat moeten worden geëlimineerd .Dat noemen we Karmendria oftewel de  vijf grote zonde . De Karmendria  bestaat uit: Padendria (zonde dat verzonden is via ons levensweg), Payundria (zonde dat verzonden is via ons voedsel ), Panendria (zonde wat van onze hand gemaakt is ), Upastenindia (zonde van onze seksueel gedrag) en Wakindriya (zonde van onze spraak of onze mond). De ceremonie om deze zonden uit te “wissen” noemen we “Nyekah”.
Het betekent niet dat we vrij van zonden wanneer de Nyekah ceremonie plaats heeft gevonden , maar het is eigenlijk een samenvatting van onze zonde. En het resultaat zal worden opgenomen in wat we  “atman” of de geest heet. Dat zal resulteren dat hij of zij niet kan reïncarneren .Dit noemen we ook wel Karma Wasana. Dus “Ngaben” is in principe het helpen van de atman om zijn / haar toestand zo snel mogelijk te bereiken om naar “Brahman” of God in het volgende niveau te gaan en er zijn verschillende lagen die verwijderd moeten worden door het doen van Ngaben en Nyekah ceremonie.
En voor de mensen die nog in leven zijn, Ngaben Nyekah is een goede filosofie die ons eraan herinneren om altijd te werken aan een goede karma in het leven.

Stichting Indische Documenten heeft toestemming gekregen van de familie om deze openbaar te plaatsen op de website.