1 juli aanstaande is het exact 75 jaar geleden dat de ‘Grand Old Lady’ Willem
Ruys bij de ‘Koninklijke Maatschappij De Schelde’ te Vlissingen te water werd
gelaten. Dit legendarische en volgens insiders mooiste passagiersschip dat ooit in
Nederland is gebouwd, heeft tijdens de Tweede Wereldoorlog jarenlang noodgedwongen op de Vlissingse scheepsbouwhelling van de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ gelegen. Daar voorzag zij de bewoners, als volwaardige ‘verzetsheld’, van
zoet water en elektriciteit. Na de tewaterlating had zij bij de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd een goed leven en was geliefd bij passagiers en bemanningsleden.

Het schip werd vernoemd naar Willem Ruys (1894-1942), directeur van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, en voor deze rederij werd het schip ook gebouwd. Op stapel gezet op 25 januari 1939 overleefde het schip op miraculeuze wijze de Tweede Wereldoorlog (1940-1945). Dat droeg bij aan de mythevorming rondom haar. Zo zou zij nadat de stad bevrijd was zelfs de drinkwatervoorziening voor de Vlissingse bevolking hebben verzorgd.

 

Na de oorlog afgebouwd en op 1 juli 1946 te water gelaten, zou het schip een alles behalve saaie loopbaan tegemoet gaan. De Willem Ruys deed dienst op de lijn Nederland – Nederlands-Indië (  bron :Zeeuws archief)

Dat rustige leven veranderde abrupt toen zij in 1965 in Italiaanse dienst kwam.
Na verkoop aan de Italianen, kreeg onze Grand Old Lady het zwaar te verduren!
In 1965 moest de Lloyd door de sterk veranderende omstandigheden in de mondiale
scheepvaart het roemruchte schip verkopen. Na de onafhankelijkheid van Indonesië, verloor
de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd haar hoofdreisdoel, bovendien was de luchtvaart sterk
in opkomst. De Lloyd koos bewust niet voor de cruisevaart en verkocht de Willem Ruys aan
de Italiaanse reder Flotta Lauro. Tegen oude zeemansgebruiken in werd de naam van het
schip veranderd in “Achille Lauro’, dat heeft de nieuwe reder geweten: direct al bij de verbouwing tot cruiseschip brak er een flinke brand uit. De kaping door Palestijnen in 1985 voor de Egyptische kust werd wereldnieuws, maar het meest dramatische moest nog komen,
namelijk de verwoestende brand, gevolgd door haar ondergang, ter hoogte van Somalië in
de Indische Oceaan – 1994

Gezamelijke geschiedenis Rotterdamsche Lloyd , Nederlands-Indië en Indonesië

Gezamenlijke geschiedenis Rotterdamsche Lloyd, Nederlands Indië en Indonesië

 

Passagierslijsten MS Willem Ruys 

 

Museum Scheldewerf
De geschiedenis van de Willem Ruys wordt niet vaak belicht maar in het museum Scheldewerf in Vlissingen is er een heuse Willem Ruys kamer ingericht met onder andere een gedetailleerd modelschip. Op die manier hoopt het museum de geschiedenis in leven te houden.

Scheepsmodel van de Willem Ruys
foto OZ

DE MUSEUMS ZIJN WEER OPEN !!!!

Adres :
De Willem Ruyssstraat 100
4381NK Vlissingen
Telefoon: 06-28156832

Museum Scheldewerf ligt schuin tegenover het Hoofdkantoor van Damen Schelde Naval Shipyards en naast de Machinefabriek.
U kunt gratis naast het museum parkeren (max. 6 auto’s) en betaald parkeren in de parkeergarage Hellingbaan en naast de Machinefabriek.
Op zaterdag en zondag is het ook gratis parkeren naast de Machinefabriek.

Er is helaas nog geen stoeltjeslift om naar de bovenverdieping te komen.
De benedenverdieping is wel toegankelijk voor minder validen

Toegangsprijzen :

Volwassenen € 4,00
Kinderen vanaf 4 tot 18 jaar € 2,00
(geen museumjaarkaart, uitsluitend pinnen)

https://www.s-i-d.nl/wp-content/uploads/2021/06/28-LLOYD-ATELIER-jaargang-3-nummer-6-juni-2021.1.pdf

LLOYD MAGAZINE , MS WILLEM RUYS SPECIAL