Image15

 

Nyepi wordt 1 per jaar gevierd door de Hindoes.
Een dag voor Nyepi vieren ze Pengerupukan dag met een Ogoh-ogoh parade. Wat is Ogoh-Ogoh?

Wanneer we het gaan bekijken vanuit een bepaald aspect heeft Ogoh-Ogoh verschillende definities voor de personen die niet weten wat Ogoh-Ogoh is, ze denken dat het grote poppen zijn die paradeerden rond het dorp op de vooravond van de avond voor Nyepi (pengerupukan) vergezeld door Balinese gamelan genaamd beleganjur waarnaar ze aan het eind de grote poppen zullen branden op het kerkhof ter afsluiting.
Volgens de Indonesische Wilkipedia is “Ogoh-ogoh de kunst van de beeldhouwkunst in de Balinese cultuur die beschrijft de persoonlijkheid van Bhuta Khala,” Bhuta betekent dat de tijd niet meetbaar is, terwijl Khala grote macht betekent . De geleerden van Hindoe Dharma concluderen dat het proces van de viering Ogoh- Ogoh de menselijke overtuiging van de kracht van het heelal is en de tijd symboliseert.Dit is het meest verschrikkelijke want wordt de macht verdeeld in twee, de eerste kracht Bhuana Agung, wat betekent de kracht van het universum, en de tweede betekent de kracht Bhuana Alit die de kracht in de mens verstaat. Deze twee soort vermogens kunnen worden gebruikt om de wereld te vernietigen of om de wereld mooier te maken.

Image16
De definitie van Ogoh-Ogoh

Tijdens het Algemeen woordenboek Indonesisch in de editie van 1986, werd Ogoh-Ogoh gedefinieerd als donkere duikers met vormen van griezelige schepsels. Aan de andere kant, in 2003 was er een onderzoekster met de naam Laura Noszlopy die “Bali Arts Festival, cultuur, politiek en hedendaagse kunst Indonesië” onderzocht van de Stichting voor Kunsten van Afrika die bepaalde dat de Ogoh-Ogoh als gevolg van het Ogoh-ogoh gedeelte dat de grote beelden die gemaakt zijn van pulp en lijm, meestal door de jeugd van Bali worden gemaakt als onderdeel van de viering van de jaarlijkse dag van “een reinigende ceremonie” (pengerupukan) en wordt gehouden voordat Nyepi, de Hindoe nieuwe jaar, of Nyepi dag begint.

 

Image17

 

De eerste viering van Ogoh-Ogoh

Er zijn veel verschillende versies in omloop in Balinese Gemeenschap over de uitleg over het begin van de opkomst van de Ogoh-Ogoh. Dus, om te weten te komen wanneer het begon van de opkomst van Ogoh-Ogoh is erg moeilijk. Er wordt geschat dat Ogoh-Ogoh bekend is sinds de oudheid van Dalem Balingkang toen de Ogoh-Ogoh werd gebruikt tijdens de ceremonie Pitra yadnya (rituele aanbidding gericht tot de pitara en de geesten van de voorouders Hindoes die waren gestorven). Een andere mening zegt dat Ogoh-Ogoh is geïnspireerd door de traditie Ngusaba Ndong bevinding in het dorp Selat Karangasem.
Een andere verklaring is ook de verschijning en vermelding van Barong Landung dat is de belichaming van Raden Datonta en Sri Dewi Baduga (een echtpaar dat lelijke gezichten had en griezelig waren, die Bali voorheen hadden beheerst) de beginners van de opkomst van Ogoh-Ogoh die we vandaag de dag kennen. In extra informatie wordt er ook verklaard dat de Ogoh-Ogoh ontstond in 70-80’jaren .. Er wordt ook verteld dat er een mogelijkheid bestond dat met Ogoh-Ogoh standbeelden gemaakt werden door de ambachtslieden die zich verveeld hadden gevoeld met het maken van sculpturen van rotsen, steen of hout, ze wilden aan de andere kant hun vaardigheden in de beeldhouwkunst een idee geven om sculpturen te maken van een lichtgewicht materiaal , zodat het resultaat kon worden gezien tijdens het paraderen om het uitgevoerd te laten zien.

 

Image18

 

De betekenis van de Ogoh-Ogoh parade

 

Image19

 

Ogoh-Ogoh is een weerspiegeling van negatieve eigenschappen in de menselijke natuur: Adharma Svarupa; waarvoor de parade gehouden wordt op verschillende plaatsen in Banjar (Samenkomst plaats van de Balinese gemeenschap), of dorp, door de belangrijkste straten met allemaal Banjar bewoners welke een duidelijke betekenis hebben. Het leven heeft altijd positieve en negatieve elementen, het is er altijd in de mens, en als we verstandig bereid zijn om het te zien kunnen we het niet ontkennen. Ogoh-ogoh wordt samen onafhankelijk gebouwd door de Banjar gemeenschap, impliciet, om ons het idee te geven zodat we allemaal bereid zijn om de negatieve eigenschappen te zien in onszelf en open te staan voor de slechte dingen, dat is niet iets om bang voor te zijn, maar om het op je te nemen en te kijken en elkaar te observeren , zodat we het kunnen begrijpen. Deze rituelen herinneren mensen van Bali op een bepaalde manier.
Daarnaast wordt Ogoh-Ogoh geparadeerd rond het dorp en is het de bedoeling dat de demonen die er bestaan ​​rond het dorp gedwongen worden om samen te gaan met Ogoh-Ogoh, zodat de demonen zullen denken dat Ogoh-Ogoh een huis is en wat ze dan zullen verbranden. Degene die de Ogoh-Ogoh zullen dragen zullen eerst de Balinese drank genaamd arak drinken. Dronken van het drinken van arak in Bali is niet iets dat verboden is , in feite zijn het dingen die door hun religie worden aanbevolen, zover we weten heeft de meerderheid van de Balinese samenleving Hindoe vele goden, ze hebben een GOD voor het gedrag van het kwaad namelijk de God of Bhatara Kala.
Eigenlijk geeft dit inzicht over sommige ideeën die door Balinezen worden geloofd, zo zijn er dingen die gebeuren in deze wereld altijd in paren, bijvoorbeeld, zijn er goede mensen dan zijn er ook zijn slechte mensen, mensen overlijden, maar er zijn ook een pasgeborenen , of het begrijpen van meer gewone dingen zoals dat er zwart is , dan is er ook wit.
Dus wat er ook gebeurt in het menselijk leven deze is altijd in balans, zoals het ritueel wijn drinken voor mannen die het paraderen Ogoh-Ogoh beschouwen als representatief voor de ondeugden die bestaan in een man.

 

Image20

 

Dat de last van het gewicht dat ze dragen een negatieve eigenschap is , zoals de reflectie van de grote gewoontes.
Wanneer mensen dit realiseren, zullen ze zich niet weerstaan met deze elementen en zijn deze elementen niets als as en stof in de wind. Dus meestal worden op een traditionele manier, op het einde van Ogoh-Ogoh parade, deze gigantische beelden verbrand totdat de gigantische beelden as zijn geworden.

 

 

De vorm van de Ogoh-Ogoh beelden

Ogoh-Ogoh zelf heeft een rol als een symbool van de visualisatie processie van het neutraliseren van de negatieve krachten of de kracht van Bhuta (natuurkrachten). Wanneer de Ogoh-Ogoh gemaakt wordt tijdens de viering van Nyepi, is het een manifestatie van Bhuta wanneer de natuurlijke elementen, bestaande uit water, vuur, licht, bodem en lucht worden gevisualiseerd in de vorm van een afschuwelijk en zeer groot beeld, alsof de krachten van de natuur overdreven zijn moet een destructieve kracht en griezelige Ogoh-Ogoh zijn gemaakt tijdens de nacht door sommige bewoners die moet worden weergegeven met het fundament van het begrip cultuur en hoge kunst geïnspireerd door het Hindoeïsme.

Image23

 

In het begin toen men begon met het creëren van de Ogoh-Ogoh was deze gemaakt van een houten structuur en bamboe frame.
Het framewerk was gevormd en gedrapeerd met papier.
Tijdens de ontwikkeling met de jaren, werd Ogoh-Ogoh steeds meer ontwikkeld, Ogoh-Ogoh wordt nu gemaakt van een frame van ijzer in combinatie met bamboe, het verpakken van het lichaam van Ogoh-Ogoh werd vervangen door kurk of schuim met prachtige schilderstechnieken. De thema’s van de Ogoh-Ogoh werd steeds meer gevarieerd, van pop, modern, porno tot aan de politiek wat niet de betekenis van religie weerspiegelen. Ogoh-Ogoh is in overeenstemming met de Hindoeïstische religieuze waarden kunnen niet worden gescheiden van God, mens en Bhuta Kala als tegenwicht.

Image24

 

Ogoh-ogoh is een Bhuta Kala symbool die moet in overeenstemming zijn met de religieuze literatuur waar ze werden gerangschikt en niet zoals sommigen vandaag de dag worden gemaakt, tegenwoordig zien we veel schorpioenen gemaakt naar een grappige man, tuimelschakelaar, punker, een sexy reus en soms tegen het vulgaire aan .
Vanuit een ander oogpunt wordt gezegd dat Ogoh-Ogoh de creativiteit is van jongeren die de vorm van de natuurverschijnselen en sociale fenomenen in de gemeenschap , die zich voordoen op dit moment dus hebben zij geen beperking of terughoudendheid op de manier waarop zij hun verbeelding exploiteren.

 

Geschreven door Yogi Wiradharma uit Bali

Bron : www.wisatabaliaga.com/blog/makna-ogoh-ogoh-dalam-perayaan-hari-raya-nyepi/