Achter de Kawat-cover-lr

Charles Burki tekenden als krijgsgevangene het dagelijks kampleven onder Japanse bezetting in Nederlands-Indie tijdens de Tweede wereldoorlog , hoe de gevangenen met veel vindingrijkheid hun leven enigzins draaglijk probeerden te maken.Voordat Charles Burki op transport moest wist hij de tekeningen heimelijk in het kamp te begraven.In 1946 zorgde een oud-medegevangene ervoor dat de opgegraven kamptekeningen weer bij Charles Burki terechtkwamen.Later schreef hij er zijn verslag mee.

Een MUST have voor alle generaties van na de Tweede Wereldoorlog om inzicht te krijgen wat er in de Japanse kampen afspeelden.
Dit boek is zo prachtige geïllustreerd dat zelfs kinderen dit boek kunnen lezen.

Dit boek is nu te koop bij Toko SID voor € 10,00 i.p.v. € 15,00
Klik hier om naar de TOKO van SID te gaan

Hieronder treft u een kleine gallerie van de tekeningen.

In samenwerking met www.uitgeverijxtra.nl
(c) erven Charles Burki.

 

De auteur

 

 

charles burki

Charles Burki (Magelang, 4 mei 1909 – Den Haag, 28 april 1994) was een Nederlands tekenaar, illustrator en ontwerper van vervoermiddelen.

Burki werd in 1909 geboren op Java als zoon van een architect.
Hij groeide op in Nederlands-Indië tot hij in 1929 naar Nederland ging
om aan de Technische Hoogeschool van Delft bouwkunde te gaan studeren.
Hij ontmoette er zijn vrouw en was reeds actief als tekenaar van vooral motorfietsen.
Na nog enige tijd in Parijs te hebben gestudeerd, werd hij in Den Haag werkzaam als illustrator.
In 1938 vertrok Burki met zijn vrouw naar Nederlands-Indië waar ze tijdens de Tweede Wereldoorlog door
de Japanners werden gevangengenomen , een periode waarvan hij diverse tekeningen maakte.
Burki kwam 14 maanden in een kamp bij Bandung, waarna hij als gevangene op transport werd gezet naar Japan.
Burki overleefde daarin het zinken van het schip Tomahokoe Maroe na een aanval door de Amerikanen.
In de Japanse stad Nagasaki belandde hij vervolgens in een werkkamp waar hij de atoomaanval overleefde.
Eind 1945 keerden Burki en zijn vrouw terug naar Nederland.
In de naoorlogse jaren werd Burki een veelgevraagd illustrator en was onder meer werkzaam als reclametekenaar
voor Philips, Fokker en DAF. Van al zijn ontwerpen voor vervoermiddelen is alleen de Boomerang door Union uitgebracht.

bron : Wikipedia